Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

lördag 31 juli 2010

Insändare: Invandringsmyter

[INSÄNDARE] I dagens Södermanlands Nyheter har Erik Hultgren en intressant ledare med rubriken invandringsmyter.

(givetvis har jag skickat ett inlägg till SN-debatt som ett sammandrag (max 1000 tecken är tillåtet) av nedanstående, jag skickade det före klockan 9 i morse och kl. 13:25 har det fortfarande inte kommit in, det är bara att konstatera att SN vill inte ha någon debatt, de och de flesta massmedia föredrar en monolog om invandringen)

Erik tar upp några intressanta saker, bland annat att politikerna är alltför tysta. Att det sprids en massa felaktig information och fakta. Han tar upp han många hänvisar till Brottsförebyggande Rådet och att stora delar av rapporten därifrån inte används. Erik påstår att invandrare löper 2-3 gånger så stor risk att misstänkas för brott som andra och förklarar det med att många bor i problemfyllda områden.

Det jag undrar över är om nu jag och andra som skriver insändare om problemen med invandringen har fel, varför tar SN och andra tidningar inte upp debatten och förklarar vilka fel vi gör?

Varför gör man inte som i Norge? Öppet publicerar vilka som begår brott, i dagarna rapporterades i Norge att 70 % av dem som satt i fängelse i Oslo var utlänningar.

Varför gör man inte som Skånepolisen? Talar om att 78 % av Skånes värsta Yrkeskriminella är invandrare.

SN har publicerad namnen på mordbrännarna som eldade upp krogar i Nyköping så de vet vi vilka det är. SN har inte publicerad namnen på våldtäktsmännen i vandrarhemmet men vi vet vilka det är också.

Invandrare från vissa regioner är groteskt överrepresenterade när det gäller grova brott vad än SN säger. Det står också i BRÅ:s rapport.

Hur gärna vi än vill går det inte att blunda för problemen i Rosengård, Ronna och Rinkeby och på andra håll, det är inte etniska svenskar som eldar upp bilar och skolor och sedan kastar sten på räddningstjänsten när den kommer.

Jag ser gärna ett försök från SN att slå håll på den "myten" också.

Jag uppmanar SN att skriva mer, gärna med lokal anknytning som varför brottsligheten ökat mångdubbelt mer än befolkningen i Södermanland. SN har siffrorna, de har fått dem från mig men har inte velat publicera dem.

Tills sist undrar jag varför SN och andra tidningar censurerar insändare om invandringen på grund av att de sägs vara felaktiga, jag har aldrig sett att SN och andra media censurerar insändare i andra ämnen trots att de uppenbart ofta är felaktiga. SN och media ska inte leka åsiktspolis.

Med vänlig hälsning
Tommy Pettersson



Ursprungsartikel
Källa: Fria Nyheter (importerat inlägg)

Inga kommentarer: