Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

måndag 30 november 2009

Minareter och halalslakt

På Schweiz-inlägget (se nedan) har jag fått en hel del läsarreaktioner. Fortsätt gärna skicka mig synpunkter. Här vill jag återge två aspekter. En läsare skriver:

I Schweiz är det förbjudet med minareter, som påverkar statsbilden och i vissa fall är skräniga. I Sverige är det förbjudet med halal- och kosherslakt. Jag ser inte riktigt skillnaden.

Det är en intressant poäng som leder till frågan om religionsfrihet. En annan läsare skriver:

Jag tycker du hittar en något underlig vinkling på Schweiz folkomröstning, ingenstans ser jag dig kritisera att ett land i Europa röstat för att begränsa religionsfriheten? Du jämför Schweiz med Saudi Arabien, är inte det att ställa väl låga krav på det demokratiska landet Schweiz. Det ända sätt på vilket jag kan uttolka ditt budskap är att det är rätt att kollektivt bestraffa den muslimska gruppen med att begränsa deras religionsfrihet? Vad är nästa steg?

Jag ogillar också elitens självhat men jag ogillar även ickeelitens hat mot de som är annorlunda.

Mitt svar i mejl blev:

Jo men nu driver DN och andra det till att man antingen ska underkasta sig eller att vara emot underkastelse, och då väljer jag det senare.

När detta självhat avlägsnats, vilket är det som måste ske för att integration ska kunna ske, blir inte minareter så laddade symbolfrågor som de nu blivit i Schweiz. Då blir inte arkitektaspekter någon stor sak, vilket jag inte tycker de ska vara.

Men jag anser inte att man kan säga religionsfrihet och sedan göra vad faan man vill — så som en del tycks tolka det. Religion i ett sekulärt land handlar om privat religionsutövning. Bara för att sharialagar utgår från att religion är överordnad politik, betyder inte det att muslimer kan kräva att religon i religionsfrihetens namn ska överordnas politiken i Sverige.

Som framgår av första läsarkommentaren anser uppenbarligen det politiskt korrekta Sverige (styrd av djurrättsaktivismen) att relionsfriheten gör halt vid vilket sorts kött man får tillreda genom slakt. Det tycker jag är en större inskränkning i religionsfriheten än minaretförbud. Mat är ändå en del av den personliga religionsutövningen.

Så de ur svenskt etablissemang som nu gör utfall mot schweizarna kanske ska fundera en stund över vem det är som är mest “inskränkt” innan man dömer…?

Jag hoppas att det schweiziska beslutet kan lätta på det tabu som finns kring de här frågorna. Och som gör debatten vimsigt snurrig och ologisk.

(Andra intressanta bloggar om , ,, , , , , , , , , , , )



Ursprungsartikel
Källa: Dick Erixon (importerat inlägg)

Inga kommentarer: