Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

lördag 31 oktober 2009

En genussoldat lägger ned vapnen


armour2

Idag skriver samhällsdebattören Nasrin Mosavi Sjögren en krönika i tidningen Världen Idag, där hon deklarerar att hon slutat vara feminist.  Hon skriver bland annat:

”Det tog mig drygt tio år att dra denna ideologi till sin spets och följa den till vägs ände. Väl där, fann jag mig stirrande in i en obönhörlig mur till återvändsgränd. Det jag såg där, var så fyllt av egoism, bitterhet, inkrökthet, förakt, förvirring, normupplösning, destruktiv dekonstruktion och ond bråd död, att jag inte längre kunde finna några trovärdiga ursäkter att försvara feminismen med.”

”Vad de för stunden populära akademikerfeministerna än vill påstå, är kön ingen social konstruktion.”

”I stället för att respektera könens särart, ska vi låtsas som att vi alla är könlösa androgyna människovarelser.”

Hon avslutar krönikan med:

”Jag blev en genussoldat med tung rustning och ännu tyngre sinne. Nu väljer jag att lägga ned vapnen”

Läs krönikan här.



Ursprungsartikel
Källa: GenusNytt (importerat inlägg)

Inga kommentarer: