Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

tisdag 30 juni 2009

Den springande punkten

Jag läste med stigande intresse en ledare på SvD av en skribent som heter Paulina Neuding. Jag vet med säkerhet att jag aldrig läst något av henne tidigare, hennes efternamn skulle jag komma ihåg, alltså ännu en sommarvikarie på SvD. Dessa sommarvikarier har inte direkt rosat marknaden men denna artikel får hon godkänt för, utan tvekan. Även om de slutsatser hon drar är relativt självklara för den normalintelligenta allmänheten, dock inte för våra yrkespolitiker.

Artikeln har rubriken "Minoriteter kan också hata", vilket de ju bevisligen kan. Ledaren handlar om den publikation BRÅ kom fram med i går, där de tagit med statistik när minoritetsgrupper trakasserat majoritetsgrupper. Alla människor som bott eller bor i storstädernas ytterområden vet detta lika självklart som att natt följer på dag, dock är våra yrkespolitiker inte heller informerad av detta faktum. Dessa politiker med sin svans av tjänstemän bor ju också på helt andra ställen än i de aktuella förorterna, det skall sägas till deras försvar. I artikeln kommer vi då till en springande punkt, så här skriver Neuding i artikeln.

Man glömmer lätt att rasism kan vara en drivkraft även när invandrarungdomar i Rosengård kastar sten på svenska brandmän.

Självklart är det så Neuding, och vi är nog några som dessutom inte glömmer det i brådrasket. Men har BRÅ tagit upp alla de gånger brandmän blivit utsatta för denna stenkastning när de försökt göra sitt jobb? Jag tvivlar starkt på det, då skulle nämligen inte BRÅ:s statistik se ut som den gör, det finns inte en chans till det. Alltså noteras det som hatbrott om någon arg frustrerad bilist skriker "svartskalle" till en medtrafikant av utländsk härkomst som missat högerregeln i en korsning, emedan denna stenkastning mot brandmännen inte förs upp på detta konto. Denna stenkastning mot tjänstemän som försöker sköta sitt jobb förekommer dessutom i både Göteborg och Stockholm, medierna har bara valt att inte rapportera om den. Jag vill för säkerhets skull säga att jag tycker uttrycket ÄR olämpligt i exemplet med bilisten ovan, det är bättre att välja ett lite mer etniskt neutralt kraftuttryck.

I övrigt ställer denna Neuding en del relevanta frågor i sin korta artikel. Hon tar upp det faktum att BRÅ endast nämner "vit makt" som ideologiskt motiv. Dessutom ställer sig Neuding rätt skeptisk till många andra saker i BRÅ:s rapport om jag får ta mig friheten att läsa lite mellan raderna. Artikeln är kort men välskriven och ställer en del bra och självklara frågor. Jag tror denna nya skribent på SvD har framtiden för sig och mycket väl kan bli en framtidens journalist. Vi får hoppas att hon inte klampar på för mycket utanför de osynliga gränslinjerna vi har i svensk politik och journalistik, då lär hon aldrig få anställning.

Länk SvD


Ursprungsartikel:
http://robsten.blogspot.com/2009/06/den-springande-punkten.html

Källa: Robsten blog (medlem)

Inga kommentarer: