Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

söndag 31 maj 2009

Byt till SvD

Jag har många gånger kritiserat SvD. Jag har kritiserat dem hårt och jag kommer med all sannolikhet att göra det igen. Men deras demokratiska patos är definitivt större än DN:s just nu (och har varit så en längre tid). Med en ledarartikel där de tar avstånd från ALLT politiskt våld, även det som drabbar deras meningsmotståndare så tar de ledningen över DN med hästlängder menar jag.

Inte nog med att de tar avstånd och markerar från allt politiskt våld, de kritiserar också TT för deras motbjudande sätt att beskriva våld mot ett demokratiskt politiskt parti som enbart kontraproduktivt, inte principiellt förkastligt. SvD har också publicister som Sanna Rayman och Per Gudmundsson i sin medarbetarstab, publicister som förmodligen inte skulle få anställning på Henrik Brors DN, men det är, som alla förstår, en spekulation.

Här måste alla demokratiskt sinnade personer hjälpa till i den demokratiska processen och stödja den tidning som går i bräschen för åsikts och yttrandefrihet, de två grundpelarna i en demokrati. Ett sätt att visa sitt demokratiska patos är att byta prenumeration från DN (om man nu prenumererar på denna publikation) till SvD, samt tala om varför man byter tidning. Själv läser jag enbart tidningar på nätet. Jag sitter i princip uppkopplad all min fritid som jag spenderar hemma och att i det läget läsa en papperstidning verkar inte rimligt. Skulle jag tvingas åka kommunalt till mitt arbete (hemska tanke) skulle mitt val av tidning utan tvekan bli SvD i dag, trots att jag under hela min uppväxt är inskolad på DN. Ibland är traditioner till för att brytas, trots att man är socialkonservativ.

Till slut är jag förvånad att inte fler bloggare uppmärksammat denna artikel. Jag räknar till två Twingly-länkar denna morgon. Dåligt!

Länk SvD ledare politiskt våld


Ursprungsartikel:
http://robsten.blogspot.com/2009/05/byt-till-svd.html

Källa: Robsten blog (medlem)

Inga kommentarer: