Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

tisdag 31 mars 2009

FRÅN KLARHET TILL KLARHET



Jimmie Åkessons framträdande i SVT:s Gomorron soffa var klockrent och tog udden ur Kalibers ansvariga person och även Daniel Poohl från EXPO fick lite tunghäfta. Jag tror att alla som ser Jimmie i aktion blir förvånade och imponerade av hans sätt att sköta denna historia. Jag tror även att de politiker som har planer på att debattera med Jimmie blir lite byxis och tvekar om det skall våga ta en debatt om SD:s hjärtefrågor.

Jimmie Åkesson går från den ena klarheten till den andra och har utvecklats väldigt mycket under de åren han varit partiledare. Jag är glad att jag var en av dom som röstade fram Jimmie som partiledare på riksårsmötet i Norrköping 2005.


Jag tror att Sveriges Radio och Kalibers redaktions förhoppning med dessa program var att man skulle skada Sverigedemokraterna men efter att jag lyssnat på både radio och TV är jag faktiskt lite tveksam. Jag satt i bilen några timmar under förmiddagen på väg till en kund och lyssnade då på Ring P1. Flera samtal ifrågasatta Kalibers arbetsmetoder och att man endast granskat Sverigedemokrater. En före detta folkpartist med ca 20 års erfarenhet från politiken menade att detta förekommer på gräsrotsnivå i alla partier. En annan person undrade var alla FRA-motståndare tagit vägen. De som protesterade mot avlyssningslagen. Han menade att dessa personer som drev en så intensiv kampanj på sina bloggar nu även borde protestera mot Sveriges Radios metoder. Han undrade om han i fortsättning kunde gå på möte med idrottsföreningen eller i någon annan förening utan att han blev avlyssnad av någon med dold mikrofon som ville göra ett scoop.


Sedan tror jag också att man från etablissemanget skrikit rasism lite väl ofta under de senaste åren och att begreppet förlorat lite av sin verkliga innebörd. Flera av de exempel som räknats upp i media har jag svårt att tolka som rasistiska.




Jag börjar faktiskt fundera på om inte Kaliber istället har gjort propaganda för Sverigedemokraterna. Igår hade jag närmare 1 800 besökare på en enda dag och det kan jag tacka Kaliber för. Det skall bli intressant att lyssna till de två återstående programmen och vem vet, jag kanske når 10 000 besökare på en vecka under de kommande veckorna.


De kommande opinionsundersökningar kommer givetvis att bli ett kvitto på om dessa Kaliberprogram inneburit något för Sverigedemokraternas stöd bland det svenska folket.


Vem vet? Det kanske blir nya framgångar istället.




Ursprungsartikel:
http://thoralfalfsson.webblogg.se/2009/march/fran-klarhet-till-klarhet.html

Källa: Thoralf Alfsson (importerat inlägg)

1 kommentar:

Robsten sa...

Jag håller nog med Toralf, Jimmies framträdande i morgonsoffan var ruggig. Kvinnan från Kaliber fick verklig tunghäfta, gjorde bort sig totalt, fullständigt faktiskt. Nä, jag har alltid haft höga tankar om Jimmie, men efter framträdandet måste jag säga att han t.o.m. slog mig med förvåning.